ח'אן אל-באשה

ח'אן אל-באשה הוא מבנה בעל חשיבות היסטורית. אחד הח'אנים המרשימים בארץ – כרגע עומד לפני שיקום ושיפוץ.

ח'אן אל-באשא, הנמצא מול כנסיית הבשורה, הוא המרשים והגדול מבין חמשת הח'אנים שנבנו בנצרת. הח'אן נושא את שמו של מושל עכו סולימאן באשא, שדאג ב-1814 לשיקומו (תאריך הבנייה אינו ידוע).  

כיום משמש הח'אן כבית משרדים (בין היתר, שוכנים בח'אן משרדי עמותת נצרת לתרבות ותיירות) והוא מיועד לשיקום ולשימור. 'אן היא מלה פרסית שמשמעותה פונדק דרכים.

הח'אנים התפתחו בתקופה הממלוכית בהשפעת המסחר המשגשג בין המערב למזרח. הח'אנים נבנו לאורך הדרכים הראשיות, במיוחד בתוואי דמשק-קהיר, ושימשו כתחנות שסיפקו מקום לינה לשיירות ולעוברי אורח, וכמקום מבטחים בעקבות התערערות מצב הביטחון בדרכים בעת התפוררות האימפריה הערבית.

כמו כן שימשו כתחנות לגביית מסי דרכים וכחלק ממערכת הדואר באימפריה. ח'אנים עירוניים שימשו גם כמקום ממכר ומסחר וכן מקום אחסון סחורות וחניית בעלי-החיים. 

הורה האופיינית לח'אן היא מבנה מרובע עם חדרים הערוכים מסביב לחצר פנימית פתוחה. שער חיצוני נפתח אל החצר הפנימית אשר בתוכה מצוי בור המים.

היו ח'אנים שחזיתם הפנימית נבנתה בצורת סטיו מקומר, ובאחרים החזית הפנימית נבנתה בצורת פתחים ללא סטיו, כלומר חדרים הפתוחים בצורה ישירה לחצר. צורתו של ח'אן אל-באשא היא חצר גדולה המוקפת חדרים בצורת קמרון משלוש חזיתות, ואילו החזית הרביעית היא סטיו מקומר.

ח'אן אל-באשה

ליד שער הכניסה הוליכו שני גרמי מדרגות לגג ששימש ללינה בחודשי הקיץ. לבאר מים או רהט אין סימן, אך מותר להניח שהייתה קיימת באר במרכז החצר הפנימית. במקורו היה ח'אן אל-באשא חד-קומתי, אך בסוף המאה ה-19 הוּספו לו עשרה חדרי אירוח, כקומה שנייה. חדרים אלה שימשו כבית-מלון מודרני בשם "אל-חיג'אז". 

ח'אן אל-באשא היה התחנה הראשונה בכניסה לעיר, וכן התחנה האחרונה ביציאה ממנה, ולכן שימש להעברת חדשות וידיעות. הוא כמובן גם תיפקד כמרכז מסחרי חשוב של תושבי האזור. על חשיבותו של הח'אן אפשר ללמוד מציורו של האמן האנגלי האוריינטליסטי דייוויד רוברטס: בציור משנת 1839, המתאר את פני העיר, ח'אן אל-באשא הוא המבנה הבולט והמרשים ביותר. במהלך השנים, עם השינויים שחלו באמצעי התחבורה ובאורחות החיים בכלל, ירד הח'אן מגדולתו וחלקים ממנו הוסבו לבתי מלאכה, מחסנים ומשרדים. 

כאמור, ח'אן חשוב זה עומד בפני שיפוץ ושימור

לידיעתך, אנו משתמשים בעוגיות (cookies) באתר זה למטרות שונות כמפורט במדיניות פרטיות